16 Mayıs 2009 Cumartesi

SINIRLARI ÇİZMEK - 4

SURİYE

1921’den itibaren Anadolu’da Milli Güçler’in etkisinin artması Fransız kamuoyunda yeni bir savaşa tepki duyulmasına sebep oluyordu. Sakarya Zaferi’nden sonra Fransa Hükümeti görüşmeler yapmak üzere Ankara’ya bir temsilci gönderdi. Suriye sınırını çizen anlaşma, Fransa adına Senato Dışişleri Komisyonu Başkanı Henri Franklin-Boullion ve TBMM Hükümeti adına Yusuf Kemal Bey (Tengirşek) ile imza edilen 20 Ekim 1921 tarihli Ankara Anlaşması oldu. Lozan’dan önce imzalanan bir ön barış anlaşması niteliği taşıdığı için Antlaşma (Traite) değil, Anlaşma (Accord) olarak anılır...

Lozan Antlaşması

Lozan Antlaşması’ndan sonra Türkiye’nin sınırları, 1923

9. maddesine göre Osmanlı Hanedanı’nın kurucusu Sultan Osman’ın büyük babası Süleyman Şah’ın Caber kalesinde bulunan ve Türk Mezarı adı ile tanınan kabri, çevresiyle birlikte Türkiye’nin malı olarak kalacaktı. Ankara Anlaşması’nın 16 Mart 1921 Türk-Sovyet Antlaşması’ndan sonra önemli ikinci siyasi başarı olması, Hatay ve İskenderun’un Misak- Milli içinde bulunmasına rağmen, özel bir yönetim kurulması kaydıyla Fransız mandasındaki Suriye’ye bırakılması sonucunu doğurdu. Lozan Antlaşması’nda Ankara Anlaşması’nın geçerli olduğu teyid edildi.

Hatay’da Ankara Antlaşması ile başlayan Fransız mandası 1936'da sona erdi. Türkiye ve Suriye arasında sorun haline gelen Hatay’da 1937’de Milletler Cemiyeti kararıyla bağımsız bir devlet oluşturuldu. Fransa’nın Suriye’deki milliyetçi ayaklanmalarla uğraşmak zorunda kalması ve 2. Dünya Savaşı’nın yaklaşması Türkiye’nin lehine çalıştı ve Hatay 29 Haziran 1939’da Türkiye’ye katıldı.


Ermenistan-Gürcistan-Azerbaycan
İran
Irak
Suriye
Yunanistan
Bulgaristan
Romanya
Anadolu'nun sınırları


0 comments:

Yorum Gönder

Banner from George Steinmetz

(*) Yavaş yürüyorum bela bana yetişiyor, hızlı yürüyorum ben belaya yetişiyorum.