13 Mayıs 2009 Çarşamba

SINIRLARI ÇİZMEK - 2

İRAN

20 yy’a dek bazı değişiklikler olmakla birlikte Türkiye-İran sınırı, büyük ölçüde 1639’da Osmanlı Devleti ile Safeviler arasında imzalanan Kasr-ı Şirin antlaşması ile belirlendi. İki ülke sınırları son olarak 1932’de değişti. Celali aşireti etrafında örgütlenen Kürt aşiretleri 1927’den itibaren Ağrı Dağı’na sığındı. İran’dan da katılımlarla isyana dönüşen hareket Van’a ve Bitlis’in kuzeyine kadar hakim oldu. Hatta bir “Ağrı Cumhuriyeti” ilan edip Milletler Cemiyeti’ne başvuru bile yaptılar.

Ağrı dağı

Küçük Ağrı ve Büyük Ağrı (zirvesi karlı)

Ağrı dağı
O yıllarda Küçük ve Büyük Ağrı dağ ikilisinden küçük olanı İran sınırları içindeydi. Bu durum Türkiye Cumhuriyeti’nin isyana müdahalesini engelliyordu. İran’la çıkacak problem göze alınarak sınır aşılıp isyancılar arkadan kuşatıldı. Daha sonra 23 Ocak 1932’de Tahran’da, Türkiye adına Dr.Tevfik Rüştü Aras’ın imza koyduğu Türkiye-İran sınırının yeniden belirlenmesine dair bir antlaşma imzalandı ve Küçük Ağrı Türkiye topraklarına katılarak bugünkü sınır çizgisi son halini aldı.


Ermenistan-Gürcistan-Azerbaycan
İran
Irak
Suriye
Yunanistan
Bulgaristan
Romanya
Anadolu'nun sınırları


0 comments:

Yorum Gönder

Banner from George Steinmetz

(*) Yavaş yürüyorum bela bana yetişiyor, hızlı yürüyorum ben belaya yetişiyorum.