29 Aralık 2008 Pazartesi

Japon-Rus Savaşı, 1904-05

Batı uygarlığının bir parçası sayılan Rusya'nın 1905'te Japonya'ya yenilmesi doğu halkları üzerinde ezilen ulusların da bir gün galip gelebileceği ümidi yaratmış, büyük sevinçle karşılanmıştı.

Togo Heihachiro

Japon Deniz Kuvvetleri Komutanı Amiral Togo Heihachiro


Rusya'nın kadim düşman olması hasebiyle Osmanlı'da daha bir coşkulu karşılanmıştı, hatta bir çok anne çocuklarına Japon Deniz Kuvvetleri Komutanı Amiral Togo Heihachiro'nun adını verdiler, bu annelerden biri Halide Edip idi (oğlu Zeki Hikmetullah Togo).

İttihat ve Terakki 1908'de II.Meşrutiyet'in ilanı sürecinde Rusya ve İran'daki ayaklanma ve mutlaki monarşilerin yıkılışı kadar Japonya'daki halksız ve kansız dönüşüm sürecini de örnek almıştı. Aslına bakılırsa Japonya Asya'lı bir devlet olmakla birlikte tıpkı Rusya gibi yayılmacı emeller için savaşıyordu. Japonya ile anlaşmalar yapmak isteyen Osmanlı bürokratları, Japonlar'ın Avrupalı Devletler'in benzeri imtiyazlar (kapitülasyon) istemesi nedeniyle hüsrana uğramışlardı.


0 comments:

Yorum Gönder

Banner from George Steinmetz

(*) Yavaş yürüyorum bela bana yetişiyor, hızlı yürüyorum ben belaya yetişiyorum.