17 Ekim 2009 Cumartesi

Genetik Y-DNA, mtDNA testleri için FTDNA

"Genetik testlerle ilgileniyorum ama yeterince bilgim ya da İngilizcem yok" diyen çok sayıda mail alıyorum, umarım okuyacağınız yazı yardımcı olur.

Başlangıç için, baba tarafı ile ilgileniyorsanız Y-DNA 12, anne tarafı ile ilgileniyorsanız mtDNA testini alabilirsiniz. Testi satın aldıktan sonra adresinize bir kit gönderilir. Kit elinize geçtikten sonra yanağınızın içinden bir doku örneği koyup geri göndermeniz gerekir. Bundan sonra 2 aylık bir süre içinde test sonuçları belli olur. FTDNA, sonuçları hem email ile hem de normal posta ile gönderir. Sonuçlar elinize geçtikten sonra FTDNA’in size özel hazırladığı kişisel web adresinde detaylı bilgi bulabilirsiniz.

FTDNA'den DNA testi satın alacaklar için önemli bilgi: Testinizi FTDNA proje gruplarından biri üzerinden satın aldığınızda indirim uygulanır. Türkiye Grubu üzerinden sipariş vermek isterseniz bu link'i takip edebilirsiniz.

FTDNA’de yaptırdığınız genetik testler sonucunda “ırkınız şudur” ya da “atalarınız şu zaman burada yaşamıştır” gibi bir sonuç çıkmaz. Test sonucunda haplogrup olarak ifade edilen, ait olduğunuz genetik grup belirlenir. Bugün, genetik grupların 80-100 bin yıllık göç yolları belirlenmiş durumdadır, ayrıca günümüz ülkelerinde yaşayan genetik topluluklar üzerine çalışmalar bulunmaktadır. Yukarıdaki menüde "GENETİK" başlığı üzerine geldiğinizde bu bilgilerin derlendiği internet link'lerini bulabilirsiniz.

Test sonucunda haplogrubunuz -sadece- tahmin edilmiş durumdadır. Haplogrubunuzun kesin olarak belirlenmesi ve alt haplogrup bilgilerinizin oluşması için FTDNA, DEEP CLADE testini almanızı önerecektir.

Test sonucunda FTDNA sizin DNA’nızı test yaptıran diğer kişilerle karşılaştırarak benzerlik bulduklarını kişisel web adresinizde derecesine göre listeler. Tıpatıp aynı olanların (kişi önceden izin vermişse) email adreslerini görmenizi sağlar. Y-DNA37, Y-DNA67 ya da mtDNAPlus testleri DNA’nız üzerinde daha fazla noktaya bakılması için alınan testlerdir. Ne kadar çok noktaya bakılırsa akrabalık o kadar kesin olacağı için, YDNA12 ve mtDNA testlerinden sonra almayı düşünebileceğiniz testler olmalıdır.

FTDNA şirketi testlerini Arizona Üniversitesi Araştırma Laboratuarlarında gerçekleştiriyor, National Geographic Society, IBM ve Waitt Family Foundation'ın ortaklaşa oluşturdukları Genographic Project ile işbirliği yapmaktalar. FTDNA bir süredir başka bir üniversite ile de işbirliği yaparak FACTOID denen medikal tahminler üreten testler de satıyor. Alkol & nikotin bağımlılığı, kellik, kas performansı, uzun ömürlülük gibi konularda belli gen bölgelerine bakılarak bir tahmin üretiliyor. Bunların kesin sonuç değil sadece tahmin olduğu konusunu ısrarla belirtiyorlar.

Bol şanslar...

4 yorum:

  1. 1- test sonuclarinda yuzde x j geni, yuzde x r1a geni, yuzde x ı geni seklinde bi sonuc mu alacagim?

    YanıtlaSil
  2. 2- benzerlik ve akrabalik bagi bulma seklinde ibare var. zaten bu kadar sinirli genotip testi yapilmisken (turkiyeden 500 kisi oldugu zikredilyor) nasil bir akraba bagi bulunacagini merak ediyorum. ayrica genotip olarak cok benzedigim biri cikti diyelim, o sahsin fotografina bakip "demekki ortak etnografyadan gelmis atalarimizin torunlari yani biz, onun ve benim gibi yuz hatlarina sac rengine yada goz rengine - ten rengine sahibiz" seklinde bir cikarim yapabilmemiz icin mi?

    YanıtlaSil
  3. ben bu sorulari atalarimin, nasil gorundugune, nasil bir kulture sahip olduguna dair bilgi alabilmek amaciyla soruyorum. genel olarak bir şaman gecmisim mi yoksa bariscil bir budist gecmisim mi yoksa kadim anadolu halkinin izlerini mi tasiyorum ogrenmeyi istiyorum

    YanıtlaSil
  4. bir de sunu merak ediyorum fenotip bakimindan; turk kizlari genelde kisa boylu olmasinin genetik arastirmalarda etkisi oluyomu, yada bazi erkekler belirgin olarak kizarmis yada pembe yanakli oluyo sanki yeni yanip kizarmis gibi, yada bolgemizdeki kizil sacli insanlarin genotipi birbirine kiyaslanmaya calisilip, kizil saclilar genelde su genotiplerde, kizil yanaklilar genelde su genotiplerde yada sirtina kadar yogun kıllari olan insanlar su genotipler/baskin genotipleri sunlar seklinde bir arastirma var mi ve yapilmasi halinde saglikli sonuclar alinabilir mi?

    YanıtlaSil

Banner from George Steinmetz

(*) Yavaş yürüyorum bela bana yetişiyor, hızlı yürüyorum ben belaya yetişiyorum.