1 Haziran 2009 Pazartesi

Fatih'in yanındaki yeniçeri kimdi?

Beyaz atın üzerindeki Fatih'in solundaki eli tüfekli yeniçeri, saray ressamı Fausto Zonaro mu yoksa şehit ressam Hasan Rıza mıydı?

Fausto Zonaro

Fatih'in İstanbul'a girişi, Fausto Zonaro'dan (1905)


Hasan Rıza
Fatih'in İstanbul'a girişi, (şehit) Hasan Rıza'dan (1898)


Ressam Şehit Hasan Rıza (1858-1913) Balkan Savaşı sırasında Bulgarlar tarafından öldürülmüş bir subaydır. Fausto Zonaro (1854-1929) ise 1891'de İstanbul'a gelmiş II.Abdülhamid'in gözüne girerek saray ressamlığına kadar yükselmiş, 31 Mart ayaklanmasından sonra Abdülhamid'in devrilmesiyle 1910'da İstanbul'u terketmiş bir İtalyan ressamdır.

Eczacıbaşı sanal müzesine göre Hasan Rıza, Fatih'in İstanbul'a girişini gösteren resmi 1898'de yapmış. Wikipedia'ya göre Abdülhamid Zonaro'dan fetih resimlerini 1905'ten sonra yapmasını istemiş. Ben resimleri kendim görmediğim için kimin kimden kopyaladığı konusunda emin değilim ama kim kopyaladıysa sadece resmi değil (sonradan Hitchcock'un onlardan kopyaladığı gibi) kendilerini resme dahil etme yöntemini de kopyalamış.

1 yorum:

Banner from George Steinmetz

(*) Yavaş yürüyorum bela bana yetişiyor, hızlı yürüyorum ben belaya yetişiyorum.